Congreso Wittgenstein 12

International Wittgenstein Congress

Certainty, Forms of Life, Relativisms
Gewißheit, Lebensformen, Relativismus
Certeza, formas de vida, relativismo

 

Thursday, 24 May to Friday, 25 May 2012

University of Castilla-La Mancha
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
San Pedro Mártir, s/n.
E-45071 Toledo
( SPAIN )

Invited Speakers


Invited Speakers include:

  • Professor Dr. Arthur Gibson

Trinity College, Cambridge. Permanent Resident
Academic in the Department of Pure Mathematics and Mathematical Statistics
Centre for Mathematical Sciences
Faculty of Mathematics
University of Cambridge
Wilberforce Road
Cambridge, CB3 0WB
(ENGLAND)

  • Prof. Dr. P.M.S. Hacker

University Oxford
Emeritus Research Fellow
St Johns College
Oxford OX1 3JP
(ENGLAND)
Web: http://info.sjc.ox.ac.uk/scr/hacker/hacker1.html

  • Professor Dr. Peter Simons

Position: Chair of Moral Philosophy
Department of Philosophy
5th Floor
Arts Building
Trinity College
Dublin 2
(IRELAND)
e-mail: psimons@tcd.ie

  • Prof. Dr Daniele Moyal-Sharrock

Senior Lecturer in Philosophy
School of Humanities
University of Hertfordshire
de Havilland Campus
Hatfield, Herts AL10 9AB
(ENGLAND)
e-mail: D.Moyal-Sharrock@herts.ac.uk
web page: http://go.herts.ac.uk/danielemoyal-sharrock

  • Prof. Dr. Michel Le Du

Université de Strasbourg
14 rue René Descartes
67084 Strasbourg Cedex
(FRANCIA)
e-mail: ledu@unistra.fr

  • Prof. Dr. António Marques

New University of Lisbon
Instituto de Filosofia da Linguagem
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas/ UNL
Edifício I&D – Salas 4.01, 4.02 & 4.12
Av. de Berna, 26
1069-061 Lisboa
(PORTUGAL9
Web: http://www.ifl.pt/main/Pessoas/NunoVenturinha/tabid/101/Default.aspx
E-mail: marquesantoni@gmail.com
Tel.: +351 217908300 Ext. 1527

  • Prof. Dr. André Maury

University of Helsinki
Läroämnet filosofi tillhör institutionen för filosofi, historia, kultur- och konstforskning.
Pb 24
(Unionsgatan 40 A, 6. vån.)
00014 Helsingfors Universitet
(FINLANDIA)
tel. (09) 191 28079
fax (09) 191 28060
E-mail: andre.maury@helsinki.fi

  • Prof. Dr. Norberto Abreu e Silva Neto

Universidad de Brasil
Editora Universidade de Brasília
SCS Quadra 2, Bloco C, nº. 78
Edifício OK, 2º. andar
70302-907 Brasília, DF
(BRASIL)
E-mail: norberto.abreu@uol.com.br

  • Prof. Dr. Nuno Venturinha

Universidade Nova de Lisboa
Instituto de Filosofia da Linguagem
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas/ UNL
Edifício I&D – Salas 4.01, 4.02 & 4.12
Av. de Berna, 26
1069-061 Lisboa
(PORTUGAL)
Web: http://www.ifl.pt/main/Pessoas/NunoVenturinha/tabid/101/Default.aspx
E-mail: nventurinha.ifl@fcsh.unl.pt
Tel.: +351 217908300 Ext. 1527

Organizing Committee and Symposium Secretary


Organizing Committee:

  • Prof. Dr. Noberto Abreu e Silva Neto (UBr)
  • Prof. Dr. Vicente Sanfélix Vidarte (UV)
  • Prof. Dr. Jesús Padilla Gálvez (UCLM)
  • Prof. Dr. Nuno Venturinha (Universidade Nova de Lisboa)

 

Symposium Secretary:

  • Mag. Margit Gaffal (UCLM)

Scientific Committee


Scientific Committee:

  • Prof. Dr. Jesús Padilla Gálvez (UCLM)
  • Profa. Dra. Margit Gaffal (UPC)
  • Prof. Dr. Nuno Venturinha (Universidade Nova de Lisboa)
  • Prof. Dr. Michael Ledu (Université de Strasbourg)
  • Prof. Dr. Guillermo Hurtado (UNAM)

Justification


Sin lugar a dudas, los debates suscitados por L. Wittgenstein han estimulado el pensamiento contemporáneo. Nos ofrece recursos para innovar gran parte de las cuestiones analizadas por la filosofía tradicional. Muchos de los planteamientos clásicos, después de un análisis pormenorizado, se han transformado en cuestiones de debate en la que han participado activamente filósofos intelectualmente respetables. Frente a las dudas suscitadas por este pensador, la terminología ha sido revisada y discutida. A menudo, el lector tiene la sensación que después de una lectura atenta de sus argumentos, estamos principiando un nuevo campo de reflexión. Algo semejante ocurre cuando reflexiona acerca de dos términos nucleares del pensamiento contemporánero, a saber: «juego del lenguaje» y «formas de vida».

En un momento de lucidez, L. Wittgenstein anota:

Das Wort »Sprachspiel« soll hier hervorheben, daß das Sprechen der Sprache ein Teil ist einer Tätigkeit, oder einer Lebensform.» (Wittgenstein, PU, 23)

«El término «juego del lenguaje» ha de poner de relieve aquí que hablar una lengua forma parte de una actividad o de una forma de vida.» (Wittgenstein, IF, 23)

La cita pone de manifiesto que existe una correlación entre el término «juego de lenguaje» y el hecho genuino de que el modo de hablar una lengua es, por un lado, una actividad humana y, sin embargo, también, pone de manifiesto una forma de vida. Ciertamente, podríamos preguntar, qué relevancia desempeña el juego de lenguaje en el condicionamiento de nuestra forma de vida. ¿Existe una relación recíproca entre los «juegos de lenguaje» y las «formas de vida»? ¿Hasta que punto, nuestra forma de vida y la forma de vida de otros individuos viene reflejada en los juegos lingüísticos que usan? ¿Cómo codifica el juego de lenguaje nuestras formas de vida y la de nuestros semejantes? Dar respuestas a cuestiones tan intrigantes nos induce a repasar todo nuestro edificio terminológico.

En su corta vida, ambos términos han generado, como mínimo, tres controversias y va en camino de suscitar una nueva disputa en los próximos años. El concepto alemán «Lebensform(en)», que traducido al castellano se denomina «formas de vida», se ha convertido en un problema central de la filosofía. De facto, L. Wittgenstein lo menciona algo más de una veintena de veces en su obra. Sin embargo, la convulsión que ha generado y el modo como es usado ha generado una gran discusión en el ámbito filosófico. En su origen, el concepto «formas de vida» fue analizado desde opciones culturales, antropológicas, psicológicas y lingüísticas. Su cambio de significado permitió múltiples interpretaciones. Por un lado, la interpretación monista ha entrado en conflicto con una visión pluralista del mundo. También los que conciben los modos de vida como modos de coexistencia que sobreviven paralelas han discutido con aquellas posiciones radicales que entienden que la pluralidad de formas de vida desembocan inevitablemente en un conflicto.

Estrechamente vinculado a las formas de vida se discute el término «juegos del lenguaje» (Sprachspiel). Monismo y pluralismo se confunden con las posiciones pragmáticas con el fin de aclarar este ámbito de investigación.

Deadlines


  • 15 March 2012: Deadline for submitted papers.
  • 25 March 2012: Information concerning acceptance / non-acceptance of the submitted papers.
  • 24 May 2012: Beginning of the Symposium.
  • Please submit papers for publication until 30 June 2012
  • Publication in Ontos Verlag 2012

Instructions for Authors of Submitted Papers


Papers should be submitted in Word format and sent as e-mail attachment to
( Los trabajos deben enviarse en formato Word como archivo adjunto al siguiente e-mail: )

jesus.padilla@uclm.es

 

They may alternatively be sent by mail on disk – including a hard-copy printout to: 
( o bien pueden ser enviadas por correo en el disco e incluyendo una copia impresa en papel a: )

Prof. Dr. Jesús Padilla Gálvez

Universidad de Castilla-La Mancha
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
Cobertizo San Pedro Mártir, s/n.
E-45071 Toledo
(Spain)

 

Languages & Copyright: Papers must be written in English. They must not have been accepted or submitted for publication elsewhere. Copyright will remain with the author. Idiomas y Derechos de Autor: Los trabajos deberán estar escritos en inglés. No debe haber sido aceptado o enviado para su publicación a otra editorial. El copyright será del autor.

Length: Papers should not exceed an overall length of 3000 words, including all notes, references, and the abstract. Longitud: Las ponencias no deben exceder una longitud total de 3000 palabras, incluidas todas las notas, referencias.

Layout: Authors should use a simple uniform layout. They should avoid mixing fonts, and they should use italics (not bold) for words or phrases requiring emphasis, for titles of published books and journals, and for foreign words. Diseño: Los autores deben utilizar un diseño sencillo e uniforme. Deben evitar las fuentes de mezcla, y deberán usar cursiva (no negrita) para las palabras o frases que requieren atención, para los títulos de libros publicados y revistas, y para las palabras extranjeras.

Headings: A maximum of one level of section headings should be used, with the following format: 2. Wittgenstein’s Theory of Colour. Títulos: Para los títulos y subtítulos se usará el siguiente formato: 2. Teoría del Color de Wittgenstein.

References: A bibliographical list of all cited references should be placed at the end of the paper under the heading «Literature (References)». It should begin with the author’s last name, first name and followed by the year of publication, exactly according to the following style: Referencias: Al final del texto aparecerá una lista completa de la bibliografía usada. Se debe comenzar con el apellido del autor, nombre y seguido del año de publicación, de acuerdo con el siguiente estilo:

Wittgenstein, L., 1980: Tractatus logico-philosophicus. Tagebücher. Philosophische Untersuchungen. In: Schriften 1. Suhrkamp, Frankfurt a. M.

Frege, G., 1892: Über Sinn und Bedeutung, Zeitschrift für Philosophie und philosophische Kritik, 100, 25-50.

Sluga, H., Stern, D. G. (eds.), 1996: The Cambridge Companion to Wittgenstein. Cambridge U.P., Cambridge.

Padilla Gálvez, J., 2004: Disgressionen über das sich entwerfende Ich. In: Thomas Mohrs, Adreas Roser und Djavid Salehi (eds.), Die Wiederkehr des Idealismus? Festschrift für Wilhelm Lütterfelds zum 60. Geburtstag. Peter Lang, Frankfurt a.M.; Berlin; Bern; Bruxelles; New York; Oxford; Wien, 137-153.

All citations should then appear in the text (rather than in footnotes) in the form: Todas las citas en el texto aparecerán del siguiente modo (en lugar de en las notas): (Wittgenstein 1980, 178), (Frege 1892, 25), (Sluga 1996, 24), (Padilla Gálvez 2004, 138)

Further suggestions: Avoid footnotes as far as possible. Avoid automatically generated lists. Authors will receive one proof. There is possibility for making corrections after submission. Contributions with serious formal or technical faults will be refused. Otras sugerencias: Evite las notas en la medida de lo posible. Evite genera automáticamente listas. Los autores recibirán una prueba. No hay posibilidad de hacer correcciones después de la presentación del trabajo.

Registration


If you wish to register, please download the registration form, make a printout, fill it in and send it to:

Prof. Dr. Jesús Padilla Gálvez

Universidad de Castilla-La Mancha
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
Cobertizo San Pedro Mártir, s/n.
E-45071 – Toledo (Spain)

Phone: 00 34 925 268800 (Extensión: 5126)
Fax: 00 34 925 268832
E-mail: jesus.padilla@uclm.es

 

Download the Registration form(.doc) | Download the Registration form (.pdf)

Programme


 

 

Publication


Jesús Padilla Gálvez, Fenomenología como Gramática. UnB, Brasilia, 2011, (ISBN 978-85-230-1294-6)

 

 

Jesús Padilla Gálvez, Margit Gaffal (Eds.), Forms of Life and Language Games. Ontos Verlag, Frankfurt a.M., 2011, (ISBN: 978-3-86838-122-1)

 

 

Jesús Padilla Gálvez (Ed.), Antropología de Wittgenstein. Reflexionando con P.M.S. Hacker. Madrid – México D.F, Plaza y Valdés, 2010, (ISBN 13: 978-84-92751-95-2)

 

 

Jesús Padilla Gálvez (Ed.), Philosophical anthropology Frankfurt a. M.: Ontos Verlag, 2010, (ISBN 13: 978-3-86838-0687-5)

 

 

Eric Lemaire, Jesús Padilla Gálvez (Eds.), Wittgenstein: Issues and Debates. Frankfurt a. M.: Ontos Verlag, 2010, (ISBN 13: 978-3-86838-083-5)

 

 

Phenomenology as Grammar . Edited by Jesús Padilla Gálvez. Frankfurt a. M.: Ontos Verlag, 2008. (ISBN 13: 978-3-938793-91-6)

 

 

El Laberinto del Lenguaje – The Labyrinth of Language. Jesús Padilla Gálvez. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2007 (ISBN: 978-84-8427-510-7)

 

 

The International Ludwig Wittgenstein Society e.V., has published the Wittgenstien-Studien (http://www.ilwg.eu/). Most papers are in English and German.

Jesús Padilla Gálvez (Ed.), Idealismus und sprachanalytische Philosophie . Peter Lang, Frankfurt a.M ., 2007. 199 págs. ( ISBN: 36 315 607 53)

 

 

Jesús Padilla Gálvez (Ed.), Wittgenstein, from a New Point of View . Wittgenstein-Studien. Peter Lang, Frankfurt a.M.; Berlin; Bern; Bruxelles; New York; Oxford; Wien, 2003.

 

 

Wittgenstein y el Círculo de Viena / Wittgenstein und der Wiener Kreis. (Coordinadores: Jesús Padilla Gálvez / Raimundo Drudis Baldrich). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 1998.

Sponsors of the International Wittgenstein Symposium


The following institutions support the International Wittgenstein Symposium in Toledo:

Travel and Accommodation


Map of Toledo (Spain)

http://www.zocodover.com

http://www.zocodover.com/z/Plano/PLANO.pdf

 

Travel

  • How to get to Toledo by train:

(1) When you arrive in Madrid Airport Barajas, take a metro or taxi to Madrid Atocha (Madrid South railway station). (http://www.renfe.es)

(2) From Madrid Atocha take a train to Toledo, which is situated about 75 kilometres (47 miles) south of Madrid. Trains to Toledo depart almost every hour.

(3) Once you have arrived at the railway station in Toledo, take a taxi to the Faculty of Law and Social Sciences (in San Pedro Mártir), where the conference office is located. The conference office will be open on Thursdy, 15 September from 10.00 am. There you will receive a conference folder.

  • How to get to Toledo by bus:

(1) Go to the central bus station in Madrid and take the bus to Toledo There are buses every half an hour, some of them going directly to Toledo. Please contact the following e-mail address for more information(estacionbus@ayto-toledo.org).

 

Accommodation

  • Oficina de Turismo Toledo
    Plaza del Ayuntamiento, nº 1
    45002 Toledo, Toledo
    Email: turitoledo@line-pro.es
    Tel: + 34 925 254 030
    Fax: + 34 925 254 030
  • Oficina de Turismo Toledo
    Puerta de Bisagra, s/n
    45003 Toledo, Toledo
    Tel: + 34 925 220 843
    Fax: + 34 925 252 648

http://www.zocodover.com
http://www.bookings.es

 

Eating and Drinking

Although vegetarianism is less popular in Spain than in the UK or in the USA, most of the restaurants offer salad. If the menu has no special vegetarian section, consult the starters section. The Primer plato (starters) section should contain salads; the Segundo plato (main dish) usually contains fish or meat and the postre (dessert) usually include ice cream, fruit or cheese.

In Castilla (Spain), the most popular drinks are wine and beer. There is also an ample choice of non-alcoholic beverages.

It is customary to give a tip of 5 to 10 percent of the bill, provided that you are satisfied with service, food and drink.

 

Money

In a city like Toledo, most people prefer cash to credit cards. So please be prepared to pay your bills in cash, using Euro. There are many banks in Toledo, where you can change money (from Monday to Friday), if necessary. Additionally, all of these banks operate Cash points that accept most of the internationally recognized credit cards.

 

Weather

September is normally hot and dry, but there may be rain showers, and late evenings and early mornings are chilly.

 

Links

The Faculty of Law and Social Sciences


Host City


 

 

Toledo is a city and municipality located in central Spain, 70 km south of Madrid. It was declared a World Heritage Site by UNESCO in 1986 for its extensive cultural and monumental heritage as one of the former capitals of the Spanish Empire and place of coexistence of Christian, Jewish and Moorish cultures. Roman armies invaded Hispania in 218 BC and used it as a training ground for officers and as a proving ground for tactics during campaigns against the Carthaginians, the Iberians, the Lusitanians, the Gallaecians and other Celts. It was not until 19 BC that the Roman emperor Augustus (r. 27 BC-AD 14) was able to complete the conquest. Until then, much of Hispania remained autonomous. In 484 the Visigoths established Toledo as the capital of their monarchy. The Visigoths were one of two main branches of the Goths, an East Germanic tribe, the Ostrogoths being the other. The kingdom survived until 711, when King Roderic was killed while opposing an invasion from the south by the Umayyad Muslims in the Battle of Guadalete on July 19. This marked the beginning of the Muslim conquest of Hispania in which most of peninsula came under Islamic rule by 718. On May 25, 1085 Alfonso VI of Castile took Toledo and established direct personal control over the Moorish city from which he had been exacting tribute, and ending the mediaeval Taifa’s Kingdom of Toledo . This was the first concrete step taken by the combined kingdom of Leon-Castile in the Reconquista by Christian forces. In the 13th century, Toledo was a major cultural center under the guidance of Alfonso X, called » El Sabio » («the Wise») for his love of learning. The program of translations, begun under Archbishop Raymond of Toledo , continued to bring vast stores of knowledge to Europe by rendering great academic and philosophical works in Arabic into Latin. When Philip II moved the royal court from Toledo to Madrid in 1561, the old city went into a slow decline from which it never recovered.

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