Andrés Redondo Tébar
  • Resumen
  • Investigación
    • Instagram
    • Twitter

Artículos

Valdivieso-González, M., Sancho-Vielsa, F. J., García-Martínez, B., Martínez-Rodrígo, A., Navarro-Martínez, O., Redondo-Tébar, A., & Sánchez-López, M. (2025). Changes in cortical brain activity after active break in preschoolers: MOVI-HIIT study. Frontiers in Sports and Active Living.
10.3389/fspor.2025.1529288
Ferreira, G., Redondo-Tébar, A., Gonçalves, JP., Sousa-Sá, E., Oliveira, O., Lopes, L., Santos, R. (2025). Sleep, sedentary behaviour, physical activity and health-related quality of life in children and adolescents: A systematic review. British journal of health psychology, 30(3), e70004.
10.1111/bjhp.70004
Rodríguez-Castellanos, I., Ortega González-Gallego, MI., Bermejo-Cantarero, A., Expósito-González, R., Rodríguez-Almagro, J., Martínez-Rodríguez, S., Redondo-Tébar, A. (2025). Listening Until the End: Best Practices and Guidelines for Auditory Care in Palliative Sedation in Europe. Healthcare (Basel, Switzerland), 13(14), 1664.
10.3390/healthcare13141664
Bermejo-Cantarero, A., Segovia, Y., Redondo-Tébar, A., Díez-Fernández, A., Visier-Alfonso, ME., Sánchez-López, M. (2025). Screen time, physical activity, and health related quality of life in early childhood: a cross-sectional study of Spanish preschoolers. BMC Public Health, 25(1), 2337.
10.1186/s12889-025-23429-1
Fernández-Sánchez, A., Sánchez-López, M., Ruiz-Hermosa, A., Redondo-Tébar, A., Pozuelo-Carrascosa, D. P., Jiménez-López, E., & Martínez-Vizcaíno, V. (2025). Effectiveness of a High-Intensity Interval Games Program in Extra-Curricular Context (MOVI-daFIT!) on Gross Motor Competence and Health-Related Quality of Life in Primary Schoolchildren: Cluster-Randomized Trial. European Journal of Sport Science, 25(6), e12308.
10.1002/ejsc.12308
Redondo Tébar, A., Oliveira Lopes, L., Martínez Vizcaíno, V., Gutiérrez Díaz del Campo, D., Hernández Martínez, A., Sánchez Matas, Y., & Sánchez López, M. (2025). Validity and reliability of the short-form of the assessment battery for children-second edition (MABC-2-SF) in Spanish children aged 4-7 years. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 67, 162-172.
10.47197/retos.v67.110928
Redondo-Tébar, A., Rodriguez-Solana, A., Gracia-Marco, L., Marmol-Perez, A., Gil-Cosano, J. J., Cadenas-Sánchez, C., Llorente-Cantarero, F. J., Pascual-Gázquez, J. F., Herrada-Robles, M., Sánchez-López, M., & Ubago-Guisado, E. (2025). Physical Activity, Fitness, and Health-Related Quality of Life in Children and Adolescent Cancer Survivors: A Cross-Sectional Study (iBoneFIT Project). Cancers, 17(6), 1030
10.3390/cancers17061030
Gába A, Hartwig TB, Jašková P, Sanders T, Dygrýn J, Vencálek O, Antczak D, Conigrave J, Parker P, Del Pozo Cruz B, Fairclough SJ, Halson S, Hron K, Noetel M, Ávila-García M, Cabanas-Sánchez V, Cavero-Redondo I, Curtis RG, da Costa BGG, Del Pozo-Cruz J, García-Hermoso A, Leahy AA, Lubans DR, Maher CA, Martínez-Gómez D, Meredith-Jones K, Redondo-Tébar A, Sabia S, Silva KS, Skidmore P, Villa-González E, Yerramalla MS, Lonsdale C. (2025). Reallocating Time Between 24-h Movement Behaviors for Obesity Management Across the Lifespan: A Pooled Data Meta-Analysis of More Than 9800 Participants from Seven Countries. Sports medicine (Auckland, N.Z.), 55(3), 641–654.
10.1007/s40279-024-02148-4
Violero Mellado, J., Segovia Domínguez, Y., Redondo Tébar, A., Sánchez López, M., Bermejo Cantarero, A., Navarro Martínez, Ó., Ruiz de la Hermosa, A., Díez Fernández, A., & Visier Alfonso, M. E. (2025). Escape Room ¡Sé inteligente, Muévete!: Una propuesta didáctica para conocer los efectos del ejercicio físico en la salud mental y cerebral en Educación Primaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 63, 191-205.
10.47197/retos.V63.109017
Rodriguez-Solana, A., Gracia-Marco, L., Cadenas-Sanchez, C., Redondo-Tébar, A., Marmol-Perez, A., Gil-Cosano, J. J., Llorente-Cantarero, F. J., & Ubago-Guisado, E. (2024). The effects of physical activity interventions on self-esteem during and after cancer treatment: a systematic review and meta-analysis. Scientific reports, 14(1), 26849.
10.1038/s41598-024-74888-2
Mármol-Perez A, Migueles JH, Ubago-Guisado E, Gil-Cosano JJ, Rodríguez-Solana A, Redondo-Tébar A, Llorente-Cantarero F, Labayen I, Ortega FB, Ruiz JR, Gracia-Marco L (2024). Every Move Counts to Improve Bone Health at Clinical Sites in Young Pediatric Cancer Survivors: The iBoneFIT Project. Medicine & Science in Sports & Exercise.
10.1249/MSS.0000000000003397
Bermejo-Cantarero, A., Sánchez-López, M., Álvarez-Bueno, C., Redondo-Tébar, A., García-Hermoso, A., & Martínez-Vizcaino, V. (2024). Are Physical Activity Interventions Effective in Improving Health-Related Quality of Life in Children and Adolescents? A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports health, 16(6), 877–885.
10.1177/19417381231190885
Redondo-Tebar, A., Ruiz-Hermosa, A., Martinez-Vizcaino, V., Bermejo-Cantarero, A., Cavero-Redondo, I., Martín-Espinosa, N. M., & Sanchez-Lopez, M. (2023). Effectiveness of MOVI-KIDS programme on health-related quality of life in children: Cluster-randomized controlled trial. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 33(5), 660–669.
10.1111/sms.14291
Iglesias-Guerra JA, Casado-Verdejo I, Sánchez-Valdeón L, Redondo-Tébar A, Muñoz-Bermejo L, Postigo-Mota S (2022). Advances in management of frailty in the elderly. Implications for primary health care. Revista de enfermería.
Fernández-Sánchez, A., Redondo-Tébar, A., Sánchez-López, M., Visier-Alfonso, M. E., Muñoz-Rodríguez, J. R., & Martínez-Vizcaíno, V. (2022). Sex differences on the relation among gross motor competence, cognition, and academic achievement in children. Scandinavian journal of psychology, 63(5), 504–512.
10.1111/sjop.12827
Redondo-Tébar A, Postigo-Mota, S (2022). Maggot debridement therapy in chronic wounds: a review of reviews. Revista de enfermería.
Redondo-Tébar, A., Ruiz-Hermosa, A., Martínez-Vizcaíno, V., Martín-Espinosa, N. M., Notario-Pacheco, B., & Sánchez-López, M. (2021). Health-related quality of life in developmental coordination disorder and typical developing children. Research in developmental disabilities, 119, 104087.
10.1016/j.ridd.2021.104087
Martínez-Vizcaíno, V., Garrido-Miguel, M., Redondo-Tébar, A., Notario-Pacheco, B., Rodríguez-Martín, B., & Sánchez-López, M. (2021). The «Fat but Fit» Paradigm from a Children’s Health-Related Quality of Life Perspective. Childhood obesity (Print), 17(7), 449–456.
10.1089/chi.2021.0041
Bermejo-Cantarero A, Álvarez-Bueno C, Martínez-Vizcaino V, Redondo-Tébar A, Pozuelo-Carrascosa DP & Sánchez-López M (2021). Relationship between Both Cardiorespiratory and Muscular Fitness and Health-Related Quality of Life in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies. Health and Quality of Life Outcomes 19 (1): 127.
10.1186/s12955-021-01766-0
Redondo-Tebar A (2021). The nursing role in aged patients with associated risk factors for COVID-19. Revista de enfermería.
Hartwig TB, Sanders T, Vaconcellos D et al. (2021). School-based interventions modestly increase physical activity and cardiorespiratory fitness but are least effective for youth who need them most: an individual participant pooled analysis of 20 controlled trials. Br J Sports Med, 55 (13): 721-729.
10.1136/bjsports-2020-102740
Redondo-Tebar, A. (2021). The patient with diabetes and COVID-19. Revista de enfermería.
Martín-Espinosa NM, Garrido-Miguel M, Martínez-Vizcaíno V, González-García A, Redondo-Tébar A & Cobo-Cuenca AI (2020). The Mediating and Moderating Effects of Physical Fitness of the Relationship between Adherence to the Mediterranean Diet and Health-Related Quality of Life in University Students. Nutrients, 12, 3578.
10.3390/nu12113578
Redondo-Tebar A, Fatouros IG, Martinez-Vizcaino V, Ruíz-Hermosa A, Notario-Pacheco B & Sanchez-Lopez M (2020). Association between gross motor competence and health-related quality of life in (pre)schoolchildren: the mediating role of cardiorespiratory fitness. Physical Education and Sport Pedagogy, 1–14.
10.1080/17408989.2020.1800618
Visier-Alfonso ME, Sánchez-López M, Martínez-Vizcaíno V, Jiménez-López E, Redondo-Tébar A & Nieto-López M (2020). Executive functions mediate the relationship between cardiorespiratory fitness and academic achievement in Spanish schoolchildren aged 8 to 11 years. PLoS ONE, 15(4).
10.1371/journal.pone.0231246
Ruiz-Hermosa A, Mota J, Díez-Fernández A, Martínez-Vizcaíno V, Redondo-Tébar A & Sánchez-López, M. (2020). Relationship between weight status and cognition in children: A mediation analysis of physical fitness components. Journal of Sports Sciences, 38(1), 13–20.
10.1080/02640414.2019.1676538
Álvarez-Bueno C, Martínez-Vizcaíno V, López-Jiménez E, Visier-Alfonso ME, Redondo-Tébar A & Cavero-Redondo I (2019). Comparative Effect of Low-Glycemic Index versus High-Glycemic Index Breakfasts on Cognitive Function: A Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients, 11(8), 1706.
10.3390/nu11081706
Ruiz-Hermosa A, Álvarez-Bueno C, Cavero-Redondo I, Martínez-Vizcaíno V, Redondo-Tébar A & Sánchez-López M (2019). Active Commuting to and from School, Cognitive Performance, and Academic Achievement in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis of Observational Studies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(10), 1839.
10.3390/ijerph16101839
Sánchez-López M, Ruiz-Hermosa A, Redondo-Tébar A, Visier-Alfonso ME, Jimenez-López E, Martínez-Andres M, … Martínez-Vizcaíno, V. (2019). Rationale and methods of the MOVI-da10! Study –a cluster-randomized controlled trial of the impact of classroom-based physical activity programs on children’s adiposity, cognition and motor competence. BMC Public Health, 19(1), 417.
10.1186/s12889-019-6742-0
Redondo-Tébar A, Ruíz-Hermosa A, Martínez-Vizcaíno V, Cobo-Cuenca AI, Bermejo-Cantarero A, Cavero-Redondo I & Sánchez-López M (2019). Associations between health-related quality of life and physical fitness in 4–7-year-old Spanish children: the MOVIKIDS study. Quality of Life Research, 28(7), 1751–1759.
10.1007/s11136-019-02136-6

Libros

Sanchez-López, M., Ruiz-Hermosa, A., Martinez-Vizcaino, V., & Redondo-Tébar, A. (2020). MOVI-da 10!: Un programa de descansos activos para mejorar la salud y favorecer los aprendizajes en Educación Infantil (Ediciones de la UCLM). 10.18239/divulga_2020.08.00. ISBN: 978-84-9044-450-4.

Sanchez-López, M., Ruiz-Hermosa, A., Martinez-Vizcaino, V., & Redondo-Tébar, A. (2020). MOVI-da 10!: An Active Breaks Program to Improve Health and Learning in Preschool Education (Ediciones de la UCLM). 10.18239/divulga_2020.09.00. ISBN: 978-84-9044-451-1.
Ruiz-Hermosa, A., Sanchez-López, M., Martinez-Vizcaino, V., & Redondo-Tébar, A. (2020). MOVI-da FIT!: Un programa extraescolar de actividad física basada en la metodología HIIT para prevenir la obesidad y mejorar la forma física y el rendimiento académico (Ediciones de la UCLM). 10.18239/divulga_2020.10.00. ISBN: 978-84-9044-452-8.

Ruiz-Hermosa, A., Sanchez-López, M., Martinez-Vizcaino, V., & Redondo-Tébar, A. (2020). MOVI-da FIT!: Un programa extraescolar de actividad física basada en la metodología HIIT para prevenir la obesidad y mejorar la forma física y el rendimiento académico (Ediciones de la UCLM). 10.18239/divulga_2020.10.00. ISBN: 978-84-9044-452-8.

Capítulos

Salido, PV., Gutiérrez, D., García A., Navarro, O., Pastor, JJ., Salido, JV., Sánchez, M., Redondo-Tébar, A., Ruiz-Hermosa, A., Sánchez-Matas, Y., Segovia, Y. Creación de materiales y desarrollo de estrategias para el seguimiento y la evaluación de competencias del Trabajo Fin de Grado: aportaciones desde una perspectiva interdisciplinar (págs. 135-144). Innovación docente en la enseñanza universitaria. Experiencias en Castilla-La Mancha. Ed. Lit. Chicharro Higuera, JM., Soriano Pérez, MA., Hervás Lucas, R. ISBN: 978-84-9044-557-0, Fecha Edición/Publicación: 2022.
Muñoz Bermejo, Laura; Carmona Torres, Juan Manuel; Cobo Cuenca, Ana Isabel; Laredo Aguilera, José Alberto; Redondo Tébar, Andrés; Postigo Mota, Salvador. Las características de la enfermedad en la vejez (págs. 77-82). Material didáctico para la atención a las personas mayores. Ed. Lit. Salvador Postigo Mota, Laura Muñoz Bermejo. ISBN: 9788409305834, Fecha Edición/Publicación: 2021.

Contribuciones, organizador o miembro de comité científico/organizador de congresos y conferencias científicas

71 comunicaciones orales/póster (45 nacionales; 26 internacionales)

4 comités científicos y 2 comités organizadores

Proyectos de investigación

Efectividad de la intervención MOVI-Play&Learn en la reducción del sedentarismo, el aumento de la actividad física y la mejora de la salud física y mental mediante videojuegos activos en escolares de educación primaria: un estudio piloto y de viabilidad. 41.250,00€. SBPLY/24/180225/000264. Investigador principal.
Impacto de la intervención MOVI-OLE! (Espacio de Aprendizaje Abierto) en la reducción del sedentarismo y la mejora del bienestar y la cognición en la escuela. 183.125,00€. PID2023-148183OB-I00. Investigador colaborador.
REBOTA-Ex trial. Regulating bone metabolism through exercise in paediatric cancer survivors. 169.400,00€. PID2020-117302RA-I00. Investigador colaborador.
iBoneFIT. Improving bone health in paediatric cancer survivors. 297.294,00€. LCF/BQ/PR19/11700007. Investigador colaborador.
The impact of a classroom-based physical activity breaks on cognitive function, adiposity and fitness in preschool children (MOVI-HIIT). 52.030,00€. PID2019-104160RB-I00. Investigador colaborador.
Efectividad de las intervenciones MOVI en la mejora de la adiposidad, la cognición y los marcadores subclínicos de aterosclerosis a través del incremento de la capacidad aeróbica (MOVI-da10! y MOVI-daFIT!). 74.415,00€. PI16/01919. Investigador colaborador.
Efectividad de una intervención de actividad física para prevenir la obesidad y mejorar el rendimiento académico en niños con y sin riesgo de TDAH (MOVI-KIDS). 54.450,00€. PI12/00761. Investigador colaborador.

© Universidad de Castilla-La Mancha.
Aviso legal | Cookies | Datos personales.
Declaración de accesibilidad