Publicaciones científicas

Publicaciones en el ámbito científico

2013-2018 [1] A. I. Molina, Ó. Navarro, M. Ortega & M. Lacruz (2018). Evaluating Multimedia Learning Materials in Primary Education using Eye Tracking. Computer Standards & Interfaces, vol. 59 nº. August 2018, pp. 45-60. (https://doi.org/10.1016/j.csi.2018.02.004) Factor de Impacto 1,465 en índice ISI SCI JCR 2017 (Q2)

[2] 2018 A. I. Molina, C. Lacave, M. A. Redondo & M. Ortega, “La Interacción Persona Ordenador en la Escuela Superior de Informática de Ciudad Real: Elección de intensificación, perfil del alumno y satisfacción”. En T. Granollers, J. E. Garrido and R. M. Gil (eds), II JOrnada de Trabajo sobre Enseñanza de CHI – CHIJOTE’2018, pp. 21-30. Palma de Mallorca (Spain). I.S.B.N.: 978-84-9144-117-5

[3] J. A. Jiménez Toledo, C. s. A. Collazos, M. Ortega & M. Á. Redondo (2018). Collaborative strategy with augmented reality for the development of algorithmic thinking.

[4] C. A. Collazos, F. L. Gutiérrez, J. Gallardo, M. Ortega, H. Fardoun & A. I. Molina (2018). Descriptive theory of awareness for groupware development. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, vol. nº. pp. (https://doi.org/10.1007/s12652-018-1165-9) Factor de Impacto 1,423 en índice ISI SCI JCR 2017 (Q3)

[5] Y. Arroyo, A. I. Molina, C. Lacave, M. A. Redondo & M. Ortega (2018). The GreedEx Experience: Evolution of Different Versions for the Learning of Greedy Algorithms. Computer Applications in Engineering Education, vol. 26, nº. 5, pp. 1306-1317. (https://doi.org/10.1002/cae.22023) Factor de Impacto 1,153 en índice ISI SCI JCR 2017 (Q3)

[6] M. Ortega, M. A. Redondo, A. I. Molina, C. Bravo, C. Lacave, Y. Arroyo, S. Sánchez, M. Á. García, C. A. Collazos, J. J. Toledo, H. Luna-García, J. Á. Velázquez-Iturbide & R. A. Gómez-Pastrana (2017). iProg: Desarrollo de Sistemas Inmersivos para el Aprendizaje de la Programación. Scientia et Cognito, vol. 1, nº. 1, pp. 321-324.

[7] A. I. Molina, Ó. Navarro, M. Lacruz & M. Ortega (2017). Applying eye tracking techniques for evaluating learning materials in Primary Education. Revista de Educación, vol. 376, nº. Abril-Junio 2017, pp. 87-109. (https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-345) Factor de Impacto 1,783 en índice ISI SSI JCR 2017 EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH 75/238 (Q2)

[8] C. A. Collazos, M. Ortega, A. Granollers, H. Luna & H. Fardoun (2017). Usability Evaluation Trends in Ibero-American Countries. IEEE IT Professional. Technology Solutions for the Enterprise, vol. 19, nº. 5, pp. 61-64. (10.1109/MITP.2017.3680965) Factor de Impacto 1,618 en índice ISI SCI JCR 2017 COMPUTER SCIENCE, SOFTWARE ENGINEERING 39/104 (Q2)

[9] Autores: Y. Arroyo, M. Ortega-Cordovilla, M. A. Redondo, A. I. Molina, C. Lacave & M. Ortega
Titulo: GreedEx Tab v2.0: Tool for Learning Greedy Algorithms on iPad
Congreso: 14th HCI International 2017
Publicación: (eds). pp. Lugar de celebración: Vancouver (Canadá)
Fecha: 2017

[10] 2017 Y. Arroyo, M. O. Cordovilla, M. A. Redondo, A. I. Molina, M. a. d. C. Lacave & M. O. Cantero, “From GreedEx to GreedEx Tab 2.0: Tool for Learning Greedy Algorithms on iPad Following CIAM Mobile Methodology”. En G. Meiselwitz (eds), Social Computing and Social Media: Applications and Analytics (Part II), pp. 44-54. Springer, Vancouver (Canadá). I.S.B.N.: 978-3-319-58561-1

[11] Autores: J. Á. Velázquez-Iturbide, B. Ferrero-Martín, C. González-González, P. J. Muñoz-Merino & M. Ortega-Cantero
Titulo: Panel: What are limits of educational technologies?
Congreso: 2016 International Symposium on Computers in Education (SIIE)
Publicación: (eds). IEEE, pp. Lugar de celebración: Salamanca
Fecha: 2016

[12] Autores: M. Ortega-Cordovilla, J. D. Patón, M. A. Redondo, M. Ortega & A. I. Molina
Titulo: GreedEx Tab: Tool for Learning Greedy Algorithms on Mobile Devices
Congreso: eLmL 2016 : The Eighth International Conference on Mobile, Hybrid, and On-line Learning
Publicación: IARIA (eds). IARIA, pp. 28-35
Lugar de celebración: Venice (Italy)
Fecha: 2016

[13] Autores: C. Lacave, A. I. Molina, M. A. Redondo & M. Ortega
Titulo: Redes bayesianas para identificar perfiles de estudiante. Aplicación al estudio del abandono de las titulaciones de Informática en la Universidad de Castilla-La Mancha (best paper)
Congreso: XXII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática JENUI 2015
Publicación: M. Torres and J. J. Cañadas (eds). pp. 85-92
Lugar de celebración: Almería
Fecha: 2016

[14] C. A. Collazos, M. Ortega, A. Granollers, C. Rusu & F. L. Gutiérrez (2016). Human-Computer Interaction in Ibero-America. IEEE IT Professional. Technology Solutions for the Enterprise, vol. 18, nº. 2, pp. 8-11. Factor de Impacto 1,661 en índice ISI SCI JCR 2016 Q2 COMPUTER SCIENCE, SOFTWARE ENGINEERING 38/106 (Q2)

[15] Autores: J. D. Patón, M. Ortega, A. I. Molina & M. Á. Redondo
Titulo: iTrackEye: Aplicación iOS para iPad basada en el tratamiento de los datos resultantes de Eye Tracking
Congreso: Primer CIAAF, Conferencia Iberoamericana de Ambientes de aprendizaje Futuros
Publicación: (eds). pp. Lugar de celebración: Oporto (Portugal
Fecha: 2015

[16] Ó. Navarro, A. I. M. Díaz, M. Lacruz & M. Ortega (2015). Evaluation of multimedia educational materials using eye tracking. Procedia. Social and Behavioral Sciences., vol. 197, nº. pp. 2236-2243. (10.1016/j.sbspro.2015.07.366)

[17] José David Patón Romero, A. I. M. Díaz, M. O. Cantero & M. Á. R. Duque (2015). Scan Paths Reduction in Eye Tracking Techniques. American Journal of Educational Research, vol. 3, nº. 11, pp. 1476-1480. (10.12691/education-3-11-19)

[18] Autores: W. J. Giraldo, M. R. Arias, C. A. Collazos, A. I. Molina, M. Ortega & M. A. Redondo
Titulo: Fast functional prototyping of user interfaces based on DataForm models, a tool (ToolDataForm)
Congreso: Computing Colombian Conference (10CCC), 2015 10th
Publicación: (eds). pp. Lugar de celebración: Fecha: 2015

[19] A. I. Molina, M. A. Redondo, M. Ortega & C. Lacave (2014). Evaluating a graphical notation for modeling collaborative learning activities: A family of experiments. Science of Computer Programming, vol. 88, nº. pp. 54-81. (https://doi.org/10.1016/j.scico.2014.02.019 ) Factor de Impacto 0,715 en índice ISI SCI JCR 2014 (Q3)

[20] A. I. Molina, M. A. Redondo & M. Ortega (2014). Model-Driven Development of Interactive Groupware Systems: Integration into the Software Development Process. Science of Computer Programming, vol. 89, Part C, nº. pp. 320-349. (10.1016/j.scico.2014.02.030) Factor de Impacto 0,715 en índice ISI SCI JCR 2014 (Q3)

[21] A. I. Molina, M. A. Redondo, C. Lacave & M. Ortega (2014). Assessing the effectiveness of new devices for accessing learning materials: An empirical analysis based on eye tracking and learner subjective perception. Computer in Human Behavior, vol. 31, nº. February 2014, pp. 475-490. (10.1016/J.CHB.2013.04.022) Factor de Impacto 2,694 en índice ISI SSCI JCR 2014 (Q1)

[22] F. Jurado, M. A. Redondo & M. Ortega (2014). eLearning Standards and Automatic Assessment in a Distributed Eclipse Based Environment for Learning Computer Programming. Journal Computer Applications in Engineering Education, vol. 22, nº. 4, pp. 774-787. (10.1002/cae.21569) Factor de Impacto 0,296 en índice ISI SCI JCR 2014 (Q4)

[23] M. L. Villegas, W. J. Giraldo, C. A. Collazos, A. I. Molina & M. Ortega (2013). Modelo de Integración de Componentes Metodológicos dentro del Contexto de CIAF. Revista Colombiana de Computación, vol. 14, nº. 2, pp. 24-39.

[24] F. J. G. a. Peñalvo, M. Ortega & P. Rodríguez (2013). GUEST EDITORIAL: Special Collection on Computers and Education. Journal of Research and Practice in Information Technology, vol. 45, nº. 3/4, August 2013, pp. 171-174. Factor de Impacto en índice RG 0,95 2013

[25] A. I. Molina, C. Lacave, M. A. Redondo, M. Ortega & C. X. Navarro (2013). An experience for assessing the application of EHEA methods in a Computer Science HCI subject. International Magazine on Advances in Computer Science and Telecommunications, vol. 4, nº. 2, pp. 53-60.

[26] A. I. Molina, F. Jurado, R. Duque, M. A. Redondo, C. Bravo & M. Ortega (2013). Applying genetic classifier systems for the analysis of activities in collaborative learning environments. Journal Computer Applications in Engineering Education, vol. 21, nº. 4, pp. 704-716. (10.1002/cae.20517) Factor de Impacto 0,449 en índice ISI SCI JCR 2013 (Q4)

[27] A. I. Molina, J. Gallardo, M. A. Redondo, M. Ortega & W. J. Giraldo (2013). Metamodel-Driven Definition of a Visual Modeling Language for Specifying Interactive Groupware Applications: An empirical study. Journal of Systems and Software, vol. 86, nº. 7, pp. 1772-1789. (https://doi.org/10.1016/j.jss.2012.07.049) Factor de Impacto 1,245 en índice ISI SCI JCR 2013 (Q2)

[28] F. Jurado, A. I. Molina, M. A. Redondo & M. Ortega (2013). Cole-Programming: Shaping Collaborative Learning Support in Eclipse. IEEE-RITA, vol. 8, nº. 4, pp. 153-162. (10.1109/RITA.2013.2284953)

[29] R. Duque, C. Bravo & M. Ortega (2013). An ontological approach to automating collaboration and interaction analysis in groupware systems. Knowledge-Based Systems, vol. 37, nº. January 2013, pp. 211-229. (https://doi.org/10.1016/j.knosys.2012.08.005) Factor de Impacto 3,058 en índice ISI SCI JCR 2013 (Q1)

2007-2012 Ortega, M., Molina, A. I., Redondo, M. A., Bravo, C., Sánchez-Villalón, P. P., Paredes, M., . . . Gallardo, J. (2012). CHICO (Computer – Human Interaction and Collaboration), UCLM. IE Comunicaciones, Enero-Junio(14), 11-17. 

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012, 29-31 Oct. 2012). Assessing CIAN as modeling language of collaborative learning activities. Paper presented at the 2012 International Symposium onComputers in Education (SIIE), Andorra.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Evaluando CIAN como Lenguaje de Modelado de Actividades de Aprendizaje Colaborativo. Paper presented at the Tercer Taller sobre Ingeniería del Software en E-Learning. ISELEAR’12, Andorra (Spain).

Molina, A. I., Redondo, M. A., Lacave, C., & Ortega, M. (2012, 29-31 Oct. 2012). Access to learning materials using different interaction devices: A comparative study based on eye tracking and subjective perception of students. Paper presented at the 2012 International Symposium onComputers in Education (SIIE), Andorra.

Molina, A. I., Redondo, M. A., Lacave, C., & Ortega, M. (2012). Acceso a materiales educativos mediante distintos dispositivos de interacción: un análisis comparativo basado en eye tracking y percepción del estudiante. Paper presented at the XIV Simposio Internacional de Informática Educativa 2012, Andorra.

Molina, A. I., Lacave, C., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Assessing EHEA methods in the HCI subject at the College of Computer Science at the University of Castilla-La Mancha (Spain): an experience in the Promotion to Degree Course. Paper presented at the Federated Conference on Computer Science and Information System, Poland.

Molina, A. I., Lacave, C., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Evaluando los métodos del EEES en la asignatura IPO-I en la Escuela Superior de Informática de la UCLM: la experiencia en el Curso de Adaptación al Grado. Paper presented at the XV Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática JENUI 2012, Ciudad Real (Spain).

Molina, A. I., Giraldo, W. J., Gallardo, J., Redondo, M. A., Ortega, M., & García, G. (2012). CIAT-GUI: A MDE-Compliant Environment for Developing Graphical User Interfaces of Information Systems. Journal of Advances in Engineering Software, 52, 10-29. doi:10.1016/j.advengsoft.2012.06.002

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Using fuzzy logic applied to software metrics and test cases to assess programming assignments and give advice. Journal of Network and Computer Applications, 35(2), 695-712. doi:10.1016/j.jnca.2011.11.002

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Blackboard Architecture to Integrate Components and Agents in Heterogeneous Distributed eLearning Systems: An Application for Learning to Program. Journal of Systems and Software, 85(7), 1621-1636. doi:10.1016/j.jss.2012.02.009

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2012). Cole-Programming: Incorporando Soporte al Aprendizaje Colaborativo en Eclipse. IEEE-RITA, 7 (Ago. 2012)(3), 121-130.

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2011). A Practical Case of Agents and Services Integration in e-Learning Environments by means of Tuple Spaces. UPGRADE, XII(2), 51-58.

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2011). Soporte a la Colaboración mediante Integración de Herramientas Colaborativas específicamente diseñadas para Tareas de Programación. Paper presented at the Segundo Taller sobre Ingeniería del Software en E-Learning. ISELEAR’11, Madrid (Spain).

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2011). Un caso práctico de integración de agentes y servicios en entornos de eLearning mediante espacios de tuplas. Novática, Marzo-Abril(210), 34-39.

Duque, R., Bravo, C., & Ortega, M. (2011). A model-based farmaework to automate the analysis of users’ activity in collaborative systems. Journal of Network and Computer Applications, 34(4), 1200-1209. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.jnca.2011.01.005

Molina, A. I., Giraldo, W. J., Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2010). Evolution of Collaborative Learning Environments based on Desktop Computer to Mobile Computing: A Model-Based Approach. In S. Soomro (Ed.), eLearning experiences and future (pp. 261-274): InTech.

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2010). Integración de herramientas basadas en estándares con soporte a la colaboración en sistemas eLearning: un enfoque basado en arquitecturas distribuidas. Paper presented at the Taller sobre Ingeniería del Software en eLearning. XV Jornadas de Ingeniería del Software y Bases de Datos (JISBD 2010)  – CEDI 2010, Valencia (Spain).

Jurado, F., Molina, A. I., García, Y., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2010). Decisiones de Diseño en Aplicaciones que Soportan Interacción Mediante Trazos Naturales: Dos Ejemplos Prácticos. Paper presented at the XI Congreso Internacional de Interacción Perosona-Ordenador – CEDI 2010, Valencia (Spain).

Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (Eds.). (2009). Engineering the user interface: From research to practice: Springer.

Paredes, M., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009). Designing Collaborative User Interfaces for Ubiquitous Applications Using CIAM: The AULA Case Study. Journal of Universal Computer Science, 14(16), 2680-2698.

Paredes, M., Molina, A. I., Giraldo, W. J., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009). La Generación Automática de Interfaces de Usuario en el contexto de CIAM. Aplicación en el caso de estudio AULA. Paper presented at the X Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador, Interacción 2009, Barcelona.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009). A Review of Notations for Conceptual Modeling of Groupware Systems. In J. A. Macías, T. Granollers, & P. Latorre (Eds.), New Trends on Human-Computer Interaction (pp. 75-86): Springer.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009). A Methodological Approach for User Interface Development of Collaborative Applications: a case study. Science of Computer Programming, 74(9), 754-776. doi:10.1016/j.scico.2009.03.001

Molina, A. I., Jurado, F., de la Cruz, I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009, 2009). Tools to Support the Design, Execution and Visualization of Instructional Designs. Paper presented at the Proceedings of the Cooperative Design, Visualization, and Engineering, CDVE2009, Luxemburgo.

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009, 2009). Aplicación de IMS-LD y Técnicas de Soft-Computing en la Construcción de un ITS para el Aprendizaje de la Programación. Paper presented at the XI Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE’2009), Coimbra (Portugal).

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2009). Providing Instructional Guidance with IMS-LD in COALA, an ITS for Computer Programming Learning. Paper presented at the The 15th International Conference on Distributed Multimedia Systems (DMS’09).

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., Ortega, M., Giezma, A., Bollen, L., & Hoppe, U. (2009). Learning to Program with COALA, a Distributed Computer Assisted Environment. Journal of Universal Computer Science, 15(7), 1472-1485.

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., Redondo, M. A., & Garcia, G. (2009). Una propuesta para el Diseño de la Interfaz de Usuario de Sistemas Groupware. Paper presented at the X Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador, Interacción 2009, Armenia (Colombia).

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., & Redondo, M. A. (2009). Taxonomy for Integrating Models in the Development of Interactive Groupware Systems. Journal of Universal Computer Science, 14(19), 3142-3159.

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., & Redondo, M. A. (2009). Classification of proposal in CSCW based on a taxonomy. Paper presented at the Proceedings of the 2009 13th International Conference on Computer Supported Cooperative Work in Design., Chile.

Redondo, M. A., Ortega, M., Molina, A. I., Bravo, C., & Sánchez, P. P. (2008). HCI curricula in the Faculty of Computer Science and Engineering at Castilla-La Mancha University (Spain): overview and new proposal. Magazine of Interaction Design and Architecture(s), 3 & 4, 67-72.

Redondo, M. A., Ortega, M., Molina, A. I., Bravo, C., & Sánchez, P. P. (2008). HCI curricula in the Faculty of Computer Science and Engineering at Castilla-La Mancha University (Spain): overview and new proposal. Paper presented at the HCIED’2008, Roma (Italy).

Molina, A. I., Redondo, M. A., Ortega, M., & Hoppe, U. (2008). CIAM: A Methodology for the Development of Groupware User Interfaces. Journal of Universal Computer Science, 14(9), 1434-1446.

Molina, A. I., Jurado, F., Giraldo, W. J., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2008). Specifying Scripts and Collaborative Tasks in CSCL Environment using IMS-LD and CIAN. Paper presented at the ICALT 2008, Santander.

Molina, A. I., Giraldo, W. J., Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2008). Model-Based Evolution of an E-Learning Environment Based on Desktop Computer to Mobile Computing. In Heidelberg (Ed.), Computational Science and Its Applications – ICCSA 2008 (Vol. 5073/2008, pp. 322-334): Springer.

Jurado, F., Santos, O. C., Redondo, M. A., Boticario, J., & Ortega, M. (2008). Providing Dynamic Instructional Adaptation in Learning Programming. In E. Corchado, A. Abraham, & W. Pedrycz (Eds.), HAIS 2008 (Vol. 5271, pp. 329-336). Salamanca: Springer.

Jurado, F., Molina, A. I., Redondo, M. A., Ortega, M., Giezma, A., Bollen, L., & Hoppe, U. (2008). COALA: Computer Assisted Environment for Learning Algorithms. Paper presented at the X Simpósio Internacional de Informática Educativa (SIIE’2008), Salamanca (España).

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Ortega, M., & Collazos, C. A. (2008). Integrating Groupware Notations with UML. Paper presented at the 7th International Workshop on Task Models and Diagrams, TAMODIA 2008, Pisa (Italy).

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., & Redondo, M. A. (2008). A Model Based Approach for GUI development in groupware systems 14th International Workshop on Groupware (CRIWG’2008). Nebraska: Springer Verlag.

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., & Redondo, M. A. (2008). Taxonomy for Integrating Models in the Development of Interactive Groupware Systems. Journal of Universal Computer Science, 14(19), 3142-3159.

Giraldo, W. J., Molina, A. I., Collazos, C. A., Ortega, M., & Redondo, M. A. (2008). CIAT, A Model-Based Tool for designing Groupware User Interfaces using CIAM. Paper presented at the CADUI 2008, Albacete.

Bravo, C., Redondo, M. A., Verdejo, F., & Ortega, M. (2008). A Framework for the Analysis of Process and Solution in Collaborative Learning Environments. International Journal of Human-Computer Studies, 66(11), 812-832. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2008.08.003

Bravo, C., Redondo, M. A., Verdejo, F., & Ortega, M. (2008). A framework for process-solution analysis in collaborative learning environments. International Journal of Human-Computer Studies, 66(11), 812-832. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2008.08.003

Bravo, C., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2008). Designing the Human Computer Interaction: Trends and Challenges. Journal of Universal Computer Science, 14(9), 1388-1390.

Redondo, M. A., Bravo, C., Ortega, M., & Verdejo, F. (2007). Providing adaptation and guidance for design learning by problem solving. The DomoSim-TPC approach. Computers and Education, 48(4), 642-657. doi:10.1016/j.compedu.2005.04.017

Paredes, M., Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Developing Collaborative and Ubiquitous Applications using CIAM. Paper presented at the IFIP TC-13 SEMINAR TRENDS IN HCI, Salamanca.

Molina, A. I., Redondo, M. A., Ortega, M., & Giraldo, W. J. (2007). A proposal of integration of the GUI development of groupware applications into the Software Development Process 13th International Workshop on Groupware (CRIWG’2007). Argentina: Springer Verlag.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Una revisión de notaciones para el modelado conceptual de sistemas interactivos para el soporte del trabajo en grupo. Paper presented at the INTERACCIÓN’2007 – CEDI’2007, Zaragoza.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Applying Task Modeling and Pattern-based techniques in Reengineering Processes for Mobile Learning User Interfaces: A case study. Journal of Computers, 2(4), 23-30.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). An approach for modelling interactive and collaborative aspects in CSCL systems. In B. Fernández & J. M. Sánchez (Eds.), Computers and Education: E-learning, From Theory to Practice (pp. 111-121): Springer.

Molina, A. I., Paredes, M., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Aplicando CIAM para el desarrollo de la Interfaz de Usuario en aplicaciones groupware móviles. Paper presented at the UCAMI’2007 – CEDI’2007, Zaragoza.

Molina, A. I., Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Especificando tareas colaborativas en entornos CSCL con IMS-LD y CIAN. Paper presented at the IX Simpósio Internacional de Informática Educativa (SIIE’2007), Oporto (Portugal).

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). An architecture to support programming algorithm learning by problem solving. In E. Corchado, J. M. Corchado, & A. Abraham (Eds.), Innovations in Hybrid Intelligent Systems (Vol. 44, pp. 470-477). Burgos, Spain: Springer Berlin Heidelberg New York.

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Aplicación de Técnicas de Razonamiento Aproximado para la Evaluación de Algoritmos en Sistemas Tutores Inteligentes Orientados al Aprendizaje de la Programación. Paper presented at the SINTICE’2007 – CEDI’2007, Zaragoza.

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Fuzzy Algorithm Representation for its Application in Intelligent Tutoring Systems for the Learning of Programming. Paper presented at the EATIS, Faro (Portugal).

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2007). Enabling distributed eLearning environments integrating ICEbased services. Paper presented at the International Technology, Education and Development (INTED’2007), Valencia (Spain).

Collazos, C. A., Ortega, M., Bravo, C., & Redondo, M. A. (2007). Tracing CSCL Processes. In N. Nedjah, M. L.., M. N. Borges, & d. A. N. N. (Eds.), Intelligent Educational Machines. Methodologies and Experiences (Vol. 44, pp. 103-116): Springer.

Collazos, C. A., Guerrero, L. A., Pino, J. A., Renzi, S., Klobas, J., Ortega, M., . . . Bravo, C. (2007). Evaluating Collaborative Learning Processes using System-based Measurement. Educational Technology & Society Journal, 10(3), 257-274.

2002-2006 Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (Eds.). (2006). Diseño de la Interacción Persona-Ordenador: Tendencias y Desafíos. Puertollano: Comité Organización de Interacción 2006. 

Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2006). Contextualized Argumentative Discussion for Design Learning in Group. In R. Navarro & J. Lorés (Eds.), HCI related papers of Interacción 2004 (pp. 317-328): Springer.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Analysing and modelling user task in DomoSim-TPC system for adapting to mobile devices. In R. Navarro & J. Lorés (Eds.), HCI related papers of Interacción 2004 (pp. 217-228): Springer.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). CIAM: Una Aproximación Metodológica para el desarrollo de Interfaces de Usuario en aplicaciones groupware. Paper presented at the VII Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador (INTERACCIÓN’2006) – Diseño de la Interacción Persona-Ordenador: Tendencias y Desafíos, Puertollano.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Applying Pattern-Based Techniques to Design Groupware Applications. In Y. Lou (Ed.), The Third International Conference Cooperative Design, Visualization and Engineering (CDVE2006) (Vol. Lecture Notes in Computer Science 4101, pp. 225 – 233). Mallorca: Springer-Verlag.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Conceptual and Methodological Framework for Modeling Interactive Groupware Applications. In Y. A. Dimitriadis (Ed.), Groupware: Design, Implementation, and Use: CRIWG 2006 (Vol. Lecture Notes in Computer Science 4154, pp. 413 – 420). Valladolid: Springer-Verlag.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Using Patterns in Reengineering Processes for Mobile Learning User Interfaces. Paper presented at the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2006), Kerkrade.

Molina, A. I., Duque, R., Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2006). Applying machine learning techniques for the analysis of activities in CSCL environments based on argumentative discussion. Paper presented at the International Simposium on Computers in Education SIIE’06, León, Spain.

Martínez-Acuña, M. I., & Ortega, M. (2006). Aprendizaje colaborativo a través de guías móviles. In C. B. M. O. Miguel Angel Redondo (Ed.), Actas del VII Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador (pp. 547-553).

Martínez-Acuña, M. I., Jurado, F., & Ortegal, M. (2006). Knowledge Management for improving Mobile Learning. Journal WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, 3(9), 858-863.

Martínez-Acuña, M. I., Jurado, F., & Ortega, M. (2006). An Approach for improving Mobile Learning supported for Knowledge Management. In A. C. ikos Mastorakis (Ed.), Proceedings from The 5th World Scientific and Engineering Academy and Society International Conference on E-Activities (WSEAS) (pp. 387-393).

Martínez-Acuña, M. I., Jurado, F., & Ortega, M. (2006). AULA_IE: aproximación al uso de estándares educativos en los sistemas de aprendizaje mejorados por la tecnología Actas del III simposio Pluridisciplinar sobre Objetos y Diseños de Aprendizaje Apoyados en la Tecnología (od@06).

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Modelo de referencia para especificación de tareas colaborativas con IMS-LD. Paper presented at the International Simposium on Computers in Education SIIE’06, León, Spain.

Jurado, F., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2006). Specifying Collaborative Tasks of a CSCL Environment with IMS-LD. In Y. Luo (Ed.), Cooperative Design, Visualization, and Engineering (Vol. Lecture Notes in Computer Science 4101, pp. 311–317). Mallorca, Spain: Springer Berlin.

Duque, R., Bravo, C., Gallardo, J., & Ortega, M. (2006). Definición de dominios, tareas y actos conversacionales en sistemas CSCW: el caso de SPACE-DESIGN.

Bravo, C., Redondo, M. A., Ortega, M., & Verdejo, F. (2006). Collaborative Distributed Environments for Learning Design Tasks by Means of Modelling and Simulation. Journal of Network and Computer Applications, 29(4), 321-342. doi:10.1016/j.jnca.2005.01.003

Bravo, C., Redondo, M. A., Ortega, M., & Verdejo, F. (2006). Collaborative environments for the learning of design: A model and a case study in Domotics. Computers and Education, 46(2), 152-173. doi:10.1016/j.compedu.2004.07.009

Bravo, C., Redondo, M. A., Mendes, A. J., & Ortega, M. (2006). Group Learning of Programming by means of Real Time Distributed Collaboration Techniques. In R. Navarro & J. Lorés (Eds.), HCI related papers of Interacción 2004 (pp. 289-302): Springer.

Ortega, M., Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Molina, A. I. (2005). El perfil de Tecnologías Interactivas en la UCLM. Paper presented at the Jornadas de Trabajo sobre Enseñanza de CHI (CHIJOTE’2005). Presente y Futuro de la Docencia e Investigación en Interacción Persona-Ordenador, Puertollano.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2005). DomoSim-MOB: A System for Learning Domotics using PDAs. Paper presented at the Internacional Conference on Internet Technologies & Applicantions (ITA’05), Wales.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2005). A system to support asynchronous collaborative learning tasks using PDAs. Journal of Universal Computer Science, 11(9), 1543 – 1554. doi:http://dx.doi.org/10.3217/jucs-011-09-1543

Redondo, M. A., Sánchez, J. R., Bravo, C., Ortega, M., & Bravo, J. (2004). SACEME: An Authoring Tool for Knowledge Acquisition Using Techniques of Programming by Examples. In R. Conejo, M. Urretavizcaya, & J. L. Pérez de la Cruz (Eds.), Current Topics in Artificial Intelligence (Vol. LNAI 3040, pp. 507-516): Springer-Verlag.

Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2004). Discusión Argumentativa Contextualizada y Monitorizada para el Aprendizaje en Grupo del Diseño. Paper presented at the V Congreso Internacional de Interacción Persona Ordenador, Lleida.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Domosim-mov: Un sistema para el aprendizaje de la Domótica utilizando dispositivos PDA. Paper presented at the Avances en Informática Educativa. VI Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE2004), Cáceres.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Análisis y Modelado de Tareas de Usuario en Domosim-TPC para su Adaptación a Dispositivos Móviles. Paper presented at the V Congreso Internacional de Interacción Persona Ordenador, Lleida.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Virtual Reality For Teaching Domotics. Paper presented at the IADIS International Conference Applied Computing 2004, Lisboa.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Evolution of an e-Learning Environment Based on Desktop Computer to Ubiquitous Computing: GUI Design Issues. Paper presented at the 34th Anual ASEE/IEEE FIE 2004 Conference Proceedings.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Task Modeling in Computer Supported Collaborative Learning Environments to Adapt to Mobile Computing. In A. Laganà, M. L. Gavrilova, V. Kumar, Y. Mun, C. J. Kenneth, & O. Gervasi (Eds.), Computational Science and Its Applications – ICCSA 2004, International Conference. Proceedings, Part III (Vol. Lecture Notes in Computer Science 3045, pp. 786-794): Springer-Verlag.

Molina, A. I., Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2004). Using Simulation, Collaboration, and 3D Visualization for Design Learning: A Case Study in Domotics. In Y. Lou (Ed.), Cooperative Design, Visualization, and Engineering (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 164-171). Mallorca: Springer-Verlag.

Bravo, C., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2004). Aprendizaje en grupo de la Programación mediante técnicas de colaboración distribuida en tiempo real. Paper presented at the Congreso Internacional de Interacción Persona Ordenador, Lleida.

Bravo, C., Redondo, M. A., Marcelino, M. J., Gomes, A., Esteves, M., & Ortega, M. (2004). Integrando herramientas educativas para el aprendizaje colaborativo de la Programación. Paper presented at the Avances en Informática Educativa. VI Simposio Internacional de Informática Educativa (SIIE2004), Cáceres.

Bravo, C., Redondo, M. A., Gallardo, J., Ortega, M., & Bravo, J. (2004). Organización de Actividades y Especificación de Dominios en un Entorno de Aprendizaje Colaborativo del Diseño. Revista Iberoamericana de Inteliencia Artificial(24), 97-107.

Redondo, M. A., Mendes, A. J., Marcelino, M. J., Bravo, C., & Ortega, M. (2003). Planificación colaborativa del diseño para el aprendizaje de la programación. Paper presented at the VIII Taller Internacional de Software Educativo TISE ’03, Santiago de Chile.

Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Ortega, M. (2003). Relacionando los espacios de discusión y elaboración en un entorno para el aprendizaje en grupo del diseño. Paper presented at the Workshop “Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspectivas”. CAEPIA’2003, San Sebastián.

Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Ortega, M. (2003). Organizing activities of problem-based collaborative learning with the DomoSim-TPC system. In M. Llamas, M. Fernández, & L. Anido (Eds.), Computers and Education: Towards a Lifelong Learning Society (pp. 37-49): Kluwer Academic Publishers.

Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Ortega, M. (2003). Applying Fuzzy Logic to Analyze Collaborative Learning Experiences. Journal of the United States Distance Learning Association, 17(2), 19-28.

Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Ortega, M. (2003). Planificación colaborativa y ubicua para el aprendizaje del diseño en el sistema Domosim-TPC. Paper presented at the Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador, Vigo.

Paredes, M., Ortega, M., Sánchez-Villalón, P. P., Redondo, M. A., Bravo, C., & Bravo, J. (2003). Semi-automatic Assessment Process in a Ubiquitous Environment for Language Learning Web Engineering (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 255-258): Springer-Verlag.

Ortega, M., Bravo, J., Redondo, M. A., & Bravo, C. (2003). e-CLUB: A Ubiquitous e-Learning System for Teaching Domotics. UPGRADE, The European Online Magazine for the IT Professional, 4(1), 38-45.

Ortega, M., Bravo, J., Redondo, M. A., & Bravo, C. (2003). e-CLUB: un sistema ubicuo de e-Learning en la enseñanza de la Domótica. Novática(161), 26-32.

Molina, A. I., Redondo, M. A., & Ortega, M. (2003). Un método semiautomático basado en algoritmos genéticos para el análisis de experiencias de aprendizaje. Paper presented at the Taller de hipermedia colaborativa y adaptativa. Jornadas de Ingeniería del Software y Bases de Datos (JISBD’03), Alicante.

Molina, A. I., Ortega, M., Redondo, M. A., & Antiñolo, A. (2003). EVALAB: Evaluación de prácticas de laboratorio usando PDA. Paper presented at the III Challenges y 5º Simposio Internacional de Informática Educativa, Braga.

Bravo, J., Ortega, M., Redondo, M. A., & Bravo, C. (2003). Planning: An Intermediate Solution to the Problems in Design. In J. M. Cueva, B. Martín, L. Joyanes, J. E. Labra, & M. del Puerto (Eds.), Web Engineering (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 98-107): Springer-Verlag.

Bravo, C., Redondo, M. A., Ortega, M., & Bravo, J. (2003). Real Time Collaborative Modeling and Simulation. An Approach for Group Learning of Design Tasks. Modeling and Simulation. Society for Modeling and Simulation International, 2(1), 13-13.

Bravo, C., Redondo, M. A., Ortega, M., & Bravo, J. (2003). Organizing Problem Solving Activities for Synchronous Collaborative Learning of Design Domains. In J. M. Cueva, B. Martín, L. Joyanes, J. E. Labra, & M. del Puerto (Eds.), Web Engineering (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 108-111): Springer-Verlag.

Bravo, C., Redondo, M. A., Gallardo, J., Bravo, J., & Ortega, M. (2003). Organización de Actividades y Especificación de Dominios para Entornos Genéricos de Aprendizaje Colaborativo del Diseño. Paper presented at the Workshop “Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspectivas”. CAEPIA’2003, San Sebastián.

Bravo, C., Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2003). Evaluación de un Sistema Colaborativo Síncrono para Aprendizaje del Diseño. Paper presented at the Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador, Vigo.

Redondo, M. A., Bravo, C., Ortega, M., & Verdejo, F. (2002). PlanEdit: An adaptive problem solving tool for design. In P. De Bra, P. Brusilovsky, & R. Conejo (Eds.), Adaptive Hypermedia and Adaptive Web Based-Systems (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 560-563). Málaga: Springer-Verlag.

Redondo, M. A., Bravo, C., & Ortega, M. (2002). Un método de análisis de experiencias de aprendizaje colaborativo en un entorno telemático usando lógica difusa. Paper presented at the ESTYLF’2002.

Redondo, M. A., Bravo, C., Bravo, J., & Ortega, M. (2002). Organización de actividades de aprendizaje colaborativo basado en problemas en el sistema DomoSim-TPC. Paper presented at the Actas del VI Congreso Iberoamericano de Informática Educativa, Vigo.

Paredes, M., Ortega, M., Sánchez-Villalón, P. P., & Velázquez-Iturbide, J. Á. (2002). A Ubiquitous Computing Environment for Language Learning Mobile HCI (pp. 339-343).

Ortega, M., Bravo, J., Sánchez-Villalón, P. P., Redondo, M. A., & Bravo, C. (2002). UC-PHP: a ubiquitous computing system to predict hydrocarbon properties in a refinery plant. Paper presented at the 15th International Congress of Chemical and Process Engineering, Praga.

Molina, A. I., Ortega, M., Bravo, J., Bravo, C., & Redondo, M. A. (2002). La Realidad Virtual como herramienta para el aprendizaje de la Domótica. Paper presented at the VI Congreso Iberoamericano de Informática Educativa, Vigo.

Bravo, J., Ortega, M., Redondo, M. A., & Bravo, C. (2002). Interacción abstracta en una clase ubícua. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 16, 49-54.

Bravo, J., Ortega, M., Bravo, C., Redondo, M. A., & Ruiz, J. M. (2002). Características ubicuas en los sistemas domóticos y su aprendizaje. Paper presented at the III Congreso de Interacción Persona-ordenador, Getafe.

Bravo, C., Redondo, M. A., Ortega, M., & Verdejo, F. (2002). Collaborative Discovery Learning of Model Design. In S. A. Cerri, G. Gourdères, & F. Paraguaçu (Eds.), 6th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (Vol. Lecture Notes in Computer Science, pp. 671-680). Biaritz: Springer-Verlag.

Bravo, C., Redondo, M. A., Bravo, J., & Ortega, M. (2002). Evolución de un Entorno Colaborativo de Enseñanza basado en Escritorio hacia la Computación Ubicua. Paper presented at the Workshop de Investigación sobre nuevos paradigmas de interacción en entornos colaborativos aplicados a la gestión y difusión del Patrimonio cultural, Granada.